akU bEnci AkU!!

Sunday, July 10, 2011

Gigi yang TibA2 TErcAbuT..!!



al kisah,bagus gak peristiwa ni blaku sb menambahkan knowledge aku yg x seberapa neh. baru2 ni adik aku yg berusia %# tahun bru lepas makan nasi. sedang asik korek2 gigi beliau yg maybe terselit sisa2 mkanan tuh,beliau pon menjerit.."ALAMAK, gigi aku tercabut!!" aku pon yg jenis ske nyebok ni pergi la kt beliau yg nga kt dlm blk,org len juz wat donno je kt beliau. pastu aku tanye gigi yg mane,beliau pon tunjuk,perghhhh, bapak geli aku tgk,gusi cam berlubang kt area gigi beliau tercabut tuh. Bukan seketul tercabutnya,.rupa2 serpihan aj0. Beliau pon tunjuk gigi yg tercabut tuh,aku pon menjerit sb geli,mcm tulang je aku tgk,kal0 korg mkn ayam,serpihan2 kecik tulang ayam tu same la cam bentuk gigi adik aku yg tercabut. pastu aku kua gtaw mak aku, bila aku msuk blk,tgk2 beliau nga on9 ngan stedi nyer,.Tgk2 dy search "GIGI REPUT" kt Google,hak3 aku pon gelak kuat2 kt beliau,taw cuak aku kate. Dulu kecik2 tanak brus gigi! Beliau pon bg mnyedapkan hatinye menyifatkan itu sbg tampalan gigi yg doc pernah wat kt beliau. Aku pon tanak fenin2 pk yg same sb tuan bdn da kate cmtu kan. Beberapa hari kemudian,hal yg same berulang, tp kali ni gigi yg bhgn bawah lak! Aku pon menjerit lagi bile beliau tnjuk kawasan yg terhakis itu. Tanpa ragu2 aku pon sound beliau suh g dental. Selang beberpa hari,beliau pon pegi tanpa membawa aku yg nak gie same nih..sob3..Ketika pulang aku suda tertid0 kebuhsanan d rumah. dengar2 daripada mak aku,rupa2 beliau mngalami karang gigi. Yang slame ni aku tgk cam tulang tu rupe2 karang gigi yg da terhakis sendiri..yuewww..habat gak adik aku neh..Doc terpakse lah mencuci gigi beliau dan aku dgr cerite,air matenya mengalir kerana sakit,haha..x macho sunggurh!,.kui3..

*Karang Gigi yang nama lainnya adalah kalkulus merupakan kotoran dalam mulut yang menempel di gigi dalam jangka waktu lama sehingga lama kelamaan akan mengeras dan membatu sehingga sulit untuk dibersihkan dengan gosok gigi. Dari segi penampilan karang gigi memang kurang sedap dipandang mata!

s0,ikutilah langkah2 di bawah untuk mngelakkan korang jd cam adik aku ni..

1. Rajin gosok gigi setelah makan dan sebelum tidur 

2. Rajin minum air putih yang bersih sambil kumur-kumur.
3. Rajin membersihkan bekas sisa makanan dengan floss.
4. Rajin kumur-kumur dengan cairan pembersih mulut 
5.Rajin makan buah dan atau sayur kerana seratnya dapat membantu menghilangkan sisa makanan di  gigi dan gusi kita.




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.